Profilprodukter har många fördelar när man använder dem på rätt sätt. Men det gäller att tänka noga på vilka produkter man använder och i vilka situationer.
Anpassade profilprodukter
Att anpassa profilprodukterna efter tillfället är en av de första sakerna man bör lära sig. Det går att göra nästan vad som helst till en profilprodukt idag. Vilket gör att nästan oavsett situationen kan det finnas något lämpligt. Vid ett utomhusevent på sommaren är något som en keps eller en t-shirt fungera utmärkt. Inför en föreläsning eller kurs kan det istället vara lämpligt att ge bort anteckningsböcker. Utgå alltid från den givna situationen och se vad som kan knytas samman med den.
Tänk på den grafiska profilen
Ett företags grafiska profil är mer eller mindre ett antal riktlinjer för hur företagets logotyp ska användas tillsammans med färger, typsnitt och allehanda grafiska element. Profilprodukterna som sedan köps in bör ju hålla sig till den grafiska profilen så mycket det bara går. Ett gediget arbete med profilprodukter kan då även stärka den grafiska profilen.
Praktiska produkter i marknadsföringssyfte
Profilprodukter kommer som sagt i alla möjliga former. En del som man kan då användning för dagligt och andra saker som endast kommer till användning i väldigt specifika situationer. Sträva gärna efter att använda praktiska produkter i så stor utsträckning som möjligt. När folk använder dessa dagligen kommer företagets namn och logo bli allt mer igenkännlig för dem och många studier visar på att vi många gånger hellre väljer sådant vi redan är bekant med.
Med fokus på kvalitet
Det är väldigt viktigt att tänka på kvaliteten av profilprodukterna. Vare sig det finns någon logisk koppling mellan produkten och företagets verksamhet kommer det hos mottagaren göras en undermedveten koppling mellan kvaliteten på profilprodukten och företaget som gav bort den. Genom att välja produkter av hög kvalitet och bra hållbarhet kommer denna positiva aspekter även appliceras på själva företaget.