Du som äger ett företaget har ett ansvar för dina anställda men också lokalen. Du har säkert hyrt din lokal från ägaren och det gäller att hålla den i gott skick och att kontakta värden när det uppstår problem.
Smuts
En smutsig arbetsplats är inte kul för någon och kan leda till ökade sjukdomar. Det bästa är förstås att anlita ett företag som tar hand om städningen en eller två gånger i veckan beroende på hur många ni är. Tänk på att många går omkring med skorna på inomhus på en arbetsplats och drar med sig smuts så ett kontor behöver oftast städas mer än hemmet.Om ni vill spara in pengar kan ni göra egna städscheman. Dela upp er i lag och gör ett schema på dammsugning, dammtorkning, vattna blommorna och se till att toaletter och köket är i gott skick. Det är upp till var och en att plocka bort efter sig när de druckit kaffe eller ätit lunch. Här kan man behöva sätta ned foten för att få alla att förstå att det är ett gemensamt ansvar.
Skador
Om det sker skador på golv, väggar och tak är det din skyldighet att meddela hyresvärden. Skador som du som hyresgäst har orsakat behöver du så klart återställa. Ofta kan värden göra jobbet men det är du som får betala. Om det sker skador utanför din kontroll, såsom att ett element börjar läka eller att lamporna går sönder, är det värden som ska fixa och betala för problemet.
Miljön
Se till att lokalen har rätt värme för kontorsarbete. De som sitter still framför en dator hela dagen behöver lite varmare klimat än i hemmet där man inte sitter still lika länge. Satsa på 22-23 grader på kontoret och se om dina medarbetare trivs bättre. Kalla kroppen blir stela och det leder till smärta i händer, nacke och axlar som belastas och spänns när det blir kyligare. Det gäller så klart att inte ha för varmt heller.Piffa upp kontoret med växter och lite färger. Sköna fåtöljer för möten och avslappning på lunchrasten, tavlor minskar ekot i stora rum och får det att se mer hemtrevligt ut. Prata gärna ihop er och ta in förslag från andra vad som skulle göra kontoret trevligare.